izle

Facts om parodontose

90% af voksne danskere har tandkødsbetændelse. Knap halvdelen har egentlig parodontose. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO lider 10-15% af verdens befolkning, eller 600-900 millioner mennesker af alvorlige parodontale sygdomme.

Tandkødssygdomme kan inddeles i fire sværhedsgrader:

Parodontitis øger risikoen for de nævnte sygdomme som følger:

• Slagtilfælde: 2 gange
  • Kroniske luftvejssygdomme: 2-5 gange
  • Kranspulsåresygdomme: 2 gange
  • Diabetes: 2-4 gange
  • Graviditetsproblemer: 4-7 gange
Mild parodontose er en videreudvikling af tandkødsbetændelse ind i kæbeknoglen, som medfører et begyndende fæstetab (dvs. tab af knogle) og dybere tandkødslommer (4-6mm).

Hertil kommer en speciel aggresiv parodontose, som især rammer børn og unge. Lidensen medfører hurtigt fæstetab og knogledestruktion og angriber især seksårstænderne og de store fortænder. En vis familiær disposition forekommer. Læs mere.

Årsager til parodontose

Parodontose er en ikke smitsom folkesygdom, som skyldes bakteriebelægninger (plak) på tænderne, som lejre sig i en såkaldt biofilm. Den kan være vanskelig at fjerne i tandkødslommerne for patienterne. Hvis biofilmen således får mulighed for at udvikle sig, vil bakteriekulturen ændre sig og bliver mere aggresiv, og derved sygdomsfremkaldende. Nedbrydningsprocessen starter.